0

تاثیرات مثبت هنر بر رشد کودکان

  • 2021/04/29
  • محمود رنجبرمحمود رنجبر

اکثر صاحبنظران معتقدند که کلن هنر و خلاقیت مهم هستند، ولی آیا شما تاثیر و نقش هنر بر رشد کودکان را می دانید؟

معلمان معتقدند که آموزش هنر به کودکان ، مهارت های حرکتی خوب، توسعه عصبی و توانایی حل مسائل را تشویق می کند و می تواند به طور موثر برای آموزش و درک سایر موضوعات کلیدی مانند خواندن، نوشتن، ریاضی و علوم مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین درمانگران هم می گویند ، هنر ارزشمند است . زیرا اجازه می دهد کودکان دنیای خود را پردازش کنند ، تا با روش ایمن ، با احساسات گاهاً ترسناک مقابله کنند.

هنرمندان نیز معتقدند که هنر به دلیل خود هنر اهمیت دارد . آموزش هنر به عنوان منبع زیبایی و بیان، و همچنین برای فرآیند ایجاد خلاقیت بچه ها . آنها می گویند که هنر سرگرم کننده است و فعالیتی است که کودکان از آن لذت می برند.

والدین بر این باورند که نقش هنر برای خانواده هایشان حیاتی است . زیرا همه افراد خانواده را درگیر و شاد نگه می دارد و به گذران گاه دشوار در طول روز کمک می کند.

ولی در کل هنر به طور طبیعی به خلاقیت مرتبط است، ویژگی که به طور فزاینده ای به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موفقیت افراد، سازمان ها و فرهنگ ها شناخته می شود.

حقیقت این است که هنر نقشی حیاتی در زندگی دارد و اگر کودکان در هنرهای دستی فعالیت کنند، در همه رشته ها مهارت یادگیری شان بالا می رود  . در اینجا برخی دلایلی که چرا کودکان وقتی هنر می آموزند رشد می کنند،و تاثیرات مثبت هنر بر کودکان خواهیم پرداخت .

 1- هنر سبب شکوفایی خلاقیت در کودکان می شود.

خلاقیت توانایی فکر کردن به خارج از امکانات کنونی است. تا دو ایده غیر مرتبط را با یک روش جدید کنارهم بگذارید. راه حل مشکلات بزرگ و پیشرفت های مختلف به خلاقیت مربوط است. توانایی خلاقیت برای موفقیت فرزندان ما و رفاه و آسایش دنیای ما، اکنون بیش از هر زمان دیگری، لازم است؛ زیرا ما با چالش های باورنکردنی مانند اختلافات نژادی، جنگ، گرمایش جهانی و انقراض جمعی و بیماریهای واگیردار مواجه هستیم. افراد و دولت ها هر روز به دنبال راه حل های نوآورانه هستند. طبق گفته بنیاد بین المللی هنر کودکان “تحقیقات نشان می دهد که کودکی در مسیر هنر آموزی قرار دارد، توانایی ویژه ای برای تفکر خلاقانه ، اصیل بودن، کشف، نوآوری وخلق ویژگی های هوشی دارد که نگرش های کلیدی برای موفقیت فردی و رفاه اجتماعی در قرن بیست و یکم است.”جهان نیاز به متفکران بهتر و بیشتری دارد.

2- هنر اتصالات عصبی را در کودکان تقویت می کند.

هنر فعالیتی است که می تواند تمام حس ها شامل بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی، و چشایی را به کار بگیرد. وقتی کودکی با آزمایش  ابزار هنری دست به خلق اثری هنری میکند، رنگ را بین انگشتان خود فشار می دهند، رنگ ها و مواد را مخلوط می کنند، یا از تخیل و یا چیزی که آنها در مقابل آنها هست نقاشی می کشند، سیناپس های مغزی شان برانگیخته می شوند. پس هنر بر رشد این اتصالات در کودکان تاثیر گذار است .

3- هنر مهارت های حرکتی را درکودکان برانگیخته میکند.

گرفتن یک قلم موی نقاشی، رسم نقطه ها و خطوط، مخلوط کردن رنگ ها، برش با قیچی، کنترل استیک چسب یا فشردن تیوپ چسب، مالش و لوله کردن خمیر بازی، پاره کردن کاغذ – تمام این کارها نیاز به افزایش مهارت و هماهنگی دارند، با این حال برای کودکان  آنقدر سرگرم کننده هستند که  می خواهند آنها را بارها و بارها انجام دهند. همانطور که بچه ها در طول زمان در فعالیت های هنری شرکت می کنند، مهارت های حرکتی آنها نیز بهبود می یابد.

4- خط خطی کردن یک پیش نیاز نوشتن در کودکان است.

بچه ها کوچک به صورت تصادفی با کشیدن مداد به عقب و جلو شروع به خط خطی می کنند. آنها هرچه بیشتر نقاشی می کشند، بیشتر قادر به کنترل مداد و حرکات آن در کاغذ می شوند. زمانیکه کودکان یاد می گیرند خط هایی که می کشند را کنترل کنند، شکل های متنوع تری را خلق میکنند، و در نهایت تمام اشکال لازم برای نوشتن حروف الفبا – حروف هر نوع الفبایی- را می سازد.پس تاثیر مستقیم هنر بر رشد توانایی های نوشتاری در کودکان غیرقابل انکار است .

5- هنر توانایی های حل مسئله را در کودکان توسعه می دهد.

هنر چیزی جز یک فرصت بی پایان برای انتخاب، به نتیجه رسیدن، تصمیمات بعدی و ارزیابی نتایج نیست. کودکان عدم قطعیت را بهتر درک کرده و متفکرانی انعطاف پذیر باقی می مانند . تاثیر هنر برای رشد خلاقیت و اعتماد به نفس کلیدی است.  تجربه بیشتری که آنها  با انواع مواد و تکنیکها دارند، باعث می شود که بیشتر ترکیبات و ایده های جدید را امتحان کنند.

6-هنر کمک می کند تا کودکان خود و جهان اطرافشان را بهتر درک کنند.

معمولا کودکان مقادیر باور نکردنی از اطلاعات جدید را جذب می کنند و نیاز دارند آنچه را که به شیوه ای ایمن و بازتابی آموخته اند، پردازش نمایند. هنراین اجازه را به آنها می دهد تا احساسات خود را کشف کنند و  با رویداد های روزانه و یا اتفاقات مهم مقابله کنند. مواد هنری یک جاده امن برای احساسات فراهم  می کنند. احساسات و ایده ها را می توان به اندازه قابل کنترل کاهش داد و به صورت دلخواه مدیریت کرد. حرکت، تصویر، رنگ، خط و تخیل همه به کودکان کمک می کند تا احساسات خود را به روشی چند بعدی بیان کنند – روشی که کلمات ممکن است قادر به انجام آن نباشند یا برای آنها راحت تر از کلمات باشند. تاثیر مثبت هنر در رشد بیان احساسات کودکان بسیار چشم گیر است .

هنگامی که ما کودکان خود را تشویق می کنیم تا هنری که دارند را کشف کنند، آنها را تشویق می کنیم که خودشان، بدن هایشان و انواع ابزار و تکنیک ها را به کار گیرند. ما به آنها راه های زیادی می دهیم تا خودشان را بیان کنند. ما به عنوان والدین و معلم می توانیم محیطی را فراهم کنیم که در آن تجربه کردن و خلاقیت امن باشد، جایی که پرسش ها تشویق می شوند و کودکان دسترسی آزاد به مواد مورد نیازشان و لذت بردن از آنها را دارند. ما این کارها را انجام نمی دهیم تا هنرمندانی حرفه ای ایجاد کنیم، بلکه می خواهیم فرزندانی پرورش دهیم که هم اعتماد به نفس بالایی دارند و خلاق نیز هستند. از تاثیرات مثبت هنر بر رشد شخصیت کودکانمان غفلت نخواهیم کرد و با انتخاب هایی صحیح به شکوفایی تواناییهایشان کمک خواهیم کرد.

همچنین بخوانید : روانشناسی شخصیت با استفاده از رنگها

همچنین بخوانید : نکات قابل توجه در آموزش نقاشی بصورت حرفه ای در کودکان