0

برای شروع ، آموزش طراحی پایه بهتر است یا آموزش طراحی مبتدی ؟

  • 2021/03/31
  • محمود رنجبرمحمود رنجبر

هنرجویانی که به طراحی و نقاشی علاقه دارند و می خواهند آموزش طراحی و نقاشی را آغاز کنند  معمولا با این سوال مواجه هستند که :آموزش طراحی پایه برای شروع بهتر است ، یا آموزش طراحی مبتدی ؟

برای پاسخ به این سوال اول نیاز است تا فرق این دو را بدانیم .بعبارتی :

تفاوت آموزش طراحی پایه و آموزش طراحی مبتدی چیست؟

آموزش طراحی پایه و آموزش طراحی مبتدی دو عبارتی است که احتمالا برای شروع آموزش طراحی و نقاشی دیده و شنیده اید. شاید این دو عبارت را جستجو کرده باشید، اما تفاوت این دو چیست؟

این ضرب المثل را شنیده اید؟ اگر به شخصی یک ماهی بدهید یک روز وی را سیر کرده اید ولی اگر به او ماهیگیری یاد بدهید برای همیشه او را سیر کرده اید. تفاوت آموزش طراحی مبتدی و آموزش طراحی پایه به زبان خیلی ساده همین است.

آموزش طراحی مبتدی راه حل کوچک و مسکنی است برای هنرجوهای مبتدی، موارد موضعی و سطحی مانند: آموزش طراحی چهره مبتدی(که یک چهره ساده که معمولا کارتونی است را آموزش داده می شود ولی ساختمان سر و اجزای چهره گفته نمی شود)، یا موارد دیگر؛ آموزش طراحی مبتدی اشیا، آموزش طراحی مبتدی با مداد از اژدها، آموزش مبتدی طراحی لباس(در مقابل طراحی مد که ریشه ای است) و…

این راه حل ها اساسی و عمیق نیستند بلکه هنرجو همان نمونه را فرا می گیرد ولی دید جامعی نسبت به موارد دیگر پیدا نخواهد کرد.

اما آموزش طراحی پایه، بستر تمام تکنیک ها و موضوعات هنرهای تجسمی است. همانطور که قبلا در مقاله: آموزش نقاشی حرفه ای؛ از چه سنی، چطور و چه مدت انجام می شود؟ گفتیم، اگر هر کدام از موضوعات نقاشی و طراحی را مانند یک ساختمان یا درخت تصور کنیم، پایه و ریشه آن آموزش طراحی پایه است.

در آموزش طراحی پایه نیاز نیست نمونه و الگویی برای هنرجو از ۰ تا ۱۰۰ را انجام داد ولی باید با تمرین و آموزش کلیت موضوع هنرجو را به سطحی رساند که نمونه های مختلف را با آموزش و اطلاعات خود طراحی کند.

آموزش طراحی پایه ۹ بخش دارد که چهار بخش آن مهم تر هستند:

  • خط
  • شکل
  • فرم
  • انواع لبه
  • تیرگی و روشنی
  • بافت
  • فضا و کمپوزیسیون
  • پرسپکتیو و عمق نمایی
  • رنگ

وسایل مورد نیاز برای آموزش طراحی پایه چیست؟

وسایل مورد نیاز برای طراحی پایه ، به سه دسته تقسیم می شود:

۱- وسایل اصلی

۲- وسایل مکمل

۳- وسایل حرفه ای

وسایل اصلی طراحی:

وسایل اصلی ساده ترین و ارزان ترین وسایل برای شروع آموزش طراحی پایه است:

۱- مداد یا خودکار یا مداد طراحی B4 یا B6

۲- کاغذ باطله یک رو سفید، کاغذ کاهی، کاغذ طراحی پارس، کاغذ دبل آ (یکی از این موارد کافی است، ارزان بودن کاغذ بدلیل تمرین های زیاد این دوره بسیار مهم است)

۳- تخته یا زیر دستی یا اصطلاحا تخته شاسی (ترجیحا سایز ۳۰ در ۴۰، سایز کاغذ A3 که برای دوره و موضوعات دیگر نقاشی نیز به کار بیآید)

وسایل مکمل طراحی:

وسایل مکمل، وسایلی هستند که برای آشنایی هنرجو و پیش زمینه تکنیک های دیگر استفاده می شود، بعنوان مثال استفاده از آبمرکب هنرجو را برای تکنیک آبرنگ آماده می کند.

تهیه این وسایل پیش از شروع دوره اصلا توصیه نمی شود، در ابتدای هر جلسه وسایل مکمل آن جلسه گفته می شود و متناسب با تمرین آن جلسه می توانید وسایل مکمل را تهیه کنید یا از همان وسایل اصلی یعنی مداد طراحی استفاده کنید.

۱- قلم مو آبرنگ سرگرد(سایز ۴ مارک خرم یا رهاورد پیشنهاد می شود) – مرکب خوشنویسی ایرانی(برند های گران قیمت همچون وینزور توصیه نمی شود)

اگر به جای قلم مو و مرکب، واتر براش یا پن براش  یا آبرنگ داشتید، می توانید از آن ها استفاده کنید.

۲- قلم فلزی یا قلم فرانسه (ارزان قیمت) و مرکب خوشنویسی ایرانی یا راپید ارزان سایز ۰٫۳ – ۰٫۵

۳- زغال نرم یا همان زغال چوب (شمش زغال فشرده که گران هستید اشتباها تهیه نشود) یا اگر مداد کنته و مداد زغالی داشتید می توانید بجای زغال چوب استفاده کنید ولی ترجیحا زغال نرم بهتر است.

۴- گچ سفید یا مداد پاستل سفید یا کنته سفید

۵- مقوا سیاه ساده

۶- مقوا اشتنباخ یا الر فابریانو

دقت داشته باشید که نیاز به تهیه همه این وسایل نیست،