سلام به زنگ هنر
- 2021/09/8
- محمود رنجبرمحمود رنجبر
نزدیک صد سال از زمانی که هنر در برنامه درسی مدرسههای ایران قرار گرفت میگذرد، اما هنوز در بسیاری از مدرسهها، به جای انجام فعالیتهای هنری، در زنگ هنر درسهای دیگر تدریس میشود. در شرایطی که روشهای آموزشی مستقیم و تقلیدی بر مدرسهها حاکم بودند، دانشآموزان دوره ابتدایی فقط در زنگهای انشا و هنر فضای آزادی برای تفکر و بیان خویشتن داشتند. امروزه بسیاری از روشهای خلاق آموزشی در برنامه درسی دوره ابتدایی مورد توجه برنامهریزان است و محیا نمودن شرایط برای پرورش قوهی تفکر کودکان و کسب تجربههای فردی در همه زمینهها، برای اغلب دستاندرکاران فضاهای آموزشی امری ضروری به نظر میرسد.
زنگ هنر زمان کسب تجربههای فردی و گروهی متنوع و دلپذیر
هر چه دانشآموزان دورهی ابتدایی رشد خود را با تجربههای متنوعتری سپری کنند، تواناییهای بیشتری کسب میکنند. زنگ هنر امکان کسب تجربههای فردی و گروهی متنوع و دلپذیری را فراهم میکند که یادگیری و درک عمیق مباحث را در پی دارد. تقویت حواس، پرورش خلاقیت ذهنی، کشف استعدادها، خودباوری و ارضای درون فقط بخشی از نتایج زنگ هنر هستند؛ البته اگر با روشهای صحیح برگزار شود.
زنگ هنر فرصتی مناسب برای بیان احساسات و تخیلات کودکان و آشنایی با زیباییها و تجربهی عمیق درونی است که غالباً در کلاسهای دیگر امکانپذیر نیست. ارتباط نزدیک با پدیدههای طبیعی که به شناخت عمیقتر و دقیقتر آنها میانجامد، آشنایی با هنرمندان و آثار هنری تاریخ ایران و شناخت ویژگیهای فرهنگی و هنری هر منطقه، از مواردی هستند که کودکان میتوانند در زنگ هنر تجربه کنند.
کودکان از سنین پیش از دبستان خودبهخود به کشیدن، ساختن، خواندن، حرکات نمایشی و قصهگویی میپردازند و به فعالیتهای مشابه علاقه نشان میدهند. برنامهریزان با بهرهگیری از این زمینهها در جهت آموزشوپرورش کودکان، تلاش میکنند آنها را به یادگیری عمیقتری برسانند. بسیاری از برنامههای آموزشی براساس رفتارهای ساده و مورد علاقهی کودکان طراحی میشوند تا آنها بتوانند ارتباط بهتر و عمیقتری با فعالیت هنری برقرار کنند.
در فعالیتهای هنری، تفاوتهای فردی و انگیزههای درونی آشکار میشوند. به این ترتیب، راه برای کشف استعدادها و هدایت دانشآموزان به رشتههای تحصیلی و شغلهای متفاوت باز میشود. زنگ هنر فضایی ایجاد میکند که کودکانی که در زمینهی درسهای دیگر چندان موفق نیستند، با تواناییهای خود آشنا شوند و به ابعاد تازهای از وجود خود توجه کنند. کشف تواناییهای جدید و تأیید آنها از سوی معلم، اعتمادبهنفس و موفقیت کودکان را در بخشهای پرورش نیافتهی وجودشان بیشتر میکند.
یکی از مهمترین تجربههای کودکان در زنگ هنر، تجربهی سازندگی و ایجاد هماهنگی در فعالیتهای فردی و گروهی است که میل به ویرانگری و تخریب را از بین میبرد و ذوق کودکان را در جهت ایجاد و حفظ زیباییها پرورش میدهد.
در دهههای اخیر، معلمان هنر بسیاری با اجرای فعالیتهای آزاد و خلاقانه، مسیر زندگی کودکان را تغییر داده و آنها را به سمتوسویی هدایت کردهاند که دنیای تازهای را پیش چشمانش آشکار کرده است.
اهداف هنر در مدارس دوره ي ابتدايي
1 . كمك به تحقق اهداف آموزش و پرورش دورة ابتدايي از طريق درس هنر
2 . شناساندن رشته هاي هنري و آموزش مهارت هاي هنري .
اهداف شناختي
1 . آشنايي با طبيعت به عنوان منبع الهام آفرينش هاي هنري
2 . آشنايي با رشته هاي هنري
3 . آشنايي مقدماتي با ابزار و مواد هر يك از دسته هاي هنري .
اهداف نگرشي
1 . تمايل به كسب تجربه در رشته هاي مختلف هنري
2 . علاقه به كاوشگري در زمينه هاي هنري
3 . توجه به توانايي هاي فرد و كسب اعتماد به نفس .
4 . توجه به حفظ ميراث فرهنگي و احترام به هنرمندان و آثار هنري
5 . توجه به حفظ آثار خود و ديگران
6 . توجه به زيبايي هاي طبيعت
7 . تقويت حس زيباشناسي و زيبا دوستي .
8 . تمايل به برقراري ارتباط با ديگران
9 . تمايل به مشاركت در فعاليت هاي هنري گروهي .
10 . تمايل به ابراز افكار ، علايق و احساسات خود
اهداف مهارتي
1 . توانايي كاربرد حواس
2 . توانايي در گفتار
3 . توانايي در انجام صحيح حركات
4 . توانايي مقدماتي كاربرد و اصول هر يك از رشته هاي هنري
5 . توانايي استفاده از ابزار ، مواد و فنون ساده در فعاليت هاي هنري
6 . توانايي بيان افكار و احساسات در فعاليت هاي هنري
7 . توانايي برقرار ارتباط اجتماعي
8 . توانايي توصيف و بررسي فعاليت هاي هنري خود و ديگران .
بیشتر بخوانید : تاثیرات مثبت هنر بر رشد کودکان
بیشتر بخوانید : رمزگشایی رازهای نقاشی کودکان
بیشتر بخوانید : روانشناسی شخصیت با استفاده از رنگها