0

بزرگترین اشتباهات رایج هنرآموزان در بدو ورود به عرصه هنر

  • 2021/03/30
  • محمود رنجبرمحمود رنجبر

1-ورود به عرصه هنر با این دید اشتباه که ،هنر نوعی ابزار جهت تفریح و سرگرمی است

بسیاری از هنرجویان تازه کار بر این باور هستند که هنر نوعی سرگرمی است که به واسطه آن می توانند با رنگها بازی کنند
و یا با مداد شمعی های رنگین به کشیدن نقاشی های بدون هدف بپردازید و صفحه کاغذ را رنگین سازند.
آن دسته از هنرجویان که با این دیدگاه وارد عرصه هنر می شوند به زودی دچار ضربه ای هوشیار کننده می شوند .گویی که از خواب و خیالی لذت میبردند و حال دیگر اینطور نیست
همانطور که هنر را سرگرم کننده میدانند و به همان میزان هنر نیازبه حجم غیر قابل تصوری کار و تمرین و تلاش دائمی و مستمر و مهمتر از آن باور و اراده ای قوی را دارد.

تعداد زیادی از هنرجویان نیز زمان زیادی را صرف پرداختن به تکالیفی که براساس موضوع خاصی به آنها داده می شود می کنند.
هنرهرگاه لذت ترکیب خط و موضوع رنگ و شکل و فرم و بافت را تداعی کرد
و به این وسیله شما را سرشار از لذت کرد .میتواند مسیر انتخاب درست شما باشد.
در غیر اینصورت ابزار طغیان و شکنجه و آزار شما خواهد بود که نه تنها لذت را در شما نابود میکند بلکه تمام شوق وجودی شما را نیز زیر سوال می برد.

2- صرف وقت بیش از حد نیاز در ابتدای کار طراحی و نقاشی

برخی از هنرجویان دچار این ترس هستند که نتوانند نقطه درستی را برای شروع کار خود پیدا کنند و یا اینکه نتوانند در ارائه و تداعی هنرمندانه موضوع داده شده فائق آیند.
آنها هفته ها زمان صرف میکنند تا به انتخاب موضوع بپردازند و یا از خوب و یا بد بودن آن آگاه شوند.
این مسئله درست که برای خلق یک اثرخوب وانتخاب درست موضوع یا سوژه مستلزم صرف وقت است .اما توصیه می شود زمان بیش ازحد نیاز صرف این مسائل نکنید.

3- خلق ترکیب بندی ضعیف و یا غلط (ناصحیح) در طراحی و نقاشی

خطاهای ترکیب بندی میتوانند در انواع مختلفی بوجود آیند: بهتر است در وهله اول از موضوعات کلیشه ای مانند اسب های دوان، شاخه گل های رز، دلفین های پرنده و … دوری کنید
این موضوعات به ندرت موفقیت آمیز خواهند بود.

  • خسته کننده بودن موضوع طراحی و نقاشی

    مطلب بعدی مربوط به آن دسته از هنرجویایی است که موضوع مناسبی و یا متداولی مانند پرتره را برگزیده
    ولی در ترکیب بندی آن عملکرد خلاقانه ای ندارد.
    حتی برترین هنرجویان که به این نوع روش رجوع میکنند سبب خلق آثاری کسل کننده هستند
    اما هنرجویان بسیار متوسط اما خلاق در ترکیب بندی همیشه در خلق آثار خود درخشیده اند.

  • سادگی بیش از حد 

خطای بعدی که عموما میتوان در میان هنرجویان ضعیف تر مشاهده کرد .انتخاب سادگی بیش از حد در اثر است  نظیر آسمان آبی و یک دیوار آجری.

اینها موضوعاتی هستند که هیچ پیچیدگی در ترکیب بندی ندارد و بسیار مسطح هستند و گهگاه باعث میشود که کم کم موضوع خود را مدام عوض کنند.

  • عدم تعادل در طراحی و نقاشی 

  • خطای نهایی نیز نا متعادل بودن اثر است.
    هر اثر صفحه و یا تصاویر می بایستی که به گونه ای زیبایی شناسی متعادل باشد
    این مطلب می تواند برای برخی از ایشان چالش بوجود آورد که البته میتوان با توجه بیشتر و آگاهانه تر به ترکیب بندی و این اشکال برطرف شود.

 

 

4- نمایش گذاشتن ضعفای شما در اثر طراحی و نقاشی

هیچکس در جهان بی عیب و نقص نیست و همگان سعی بر بهتر کردن مهارتهای خود دارند توصیه میشود با تمرین بیشتر به جای نمایش نقاط ضعیف اثر خود مهارت خود را با بهترین نحو نشان دهید.
به طور مثال در کنترل رنگها دچار مشکل هستید و اثرتان کمی شلخته است و می توانید از نمونه های آماده آثار هنرمندان استفاده کنید و آنها را مورد نقد و بررسی قراردهید و سپس آنها را در کار خود پیاده کنید

5- سعی کنید نقاط قوت اثر خود را نشان دهید 

در ثبت و ویرایش ایده خود این امکان وجود دارد تا با دو نوع مشکل مواجه باشید.
رویارویی با ایده و اثر اولیه ای که با موضوع ارتباطی ندارد
رویارویی با ایده ای که قابلیت ویرایش و ثبت شدن را ندارد

6- مدام کار طراحی و نقاشی خود را از سر نگیرید و دچار وسواس نباشید

اغلب هنرجویان به گونه ای کمال گرا هستند و قصد دارد همه جوانب به بهترین شیوه اجرا شود این دیدگاه در عین باارزش بودن دارای مکانیزم معیوبی می تواند باشد
اینکه مدام در خلق اثر خود از اول شروع کنید نه تنها درست نیست بلکه بسیاری از آثار بوجود آمده ارزشمند در اثر همین لایه های ابتدایی نامطلوب از نظر هنرمند بوجود آمده اند
این دسته از هنرجویان وقت بسیار اندکی در اختیار دارند تا اثر خود را تکمیل کنند
بیشتر از سرگرفتن اثر خود میپردازند معمولا مجموعه ای از آثار نا کامل دارند که هیچ کدام آنها مهارت اصلی آنها را به نحو عالی نشان نمی دهد.

7-طراحی و نقاشی از روی مرجع دست دوم 

طراحی و نقاشی از روی تصویر خلق شده توسط یک هنرمند دیگر از جمله روشهای غیر قابل اطمینان است که اتفاقا بسیاری از هنرجویان از آن استفاده می کنند.
این روش این پیام را به مخاطب می رساند که هنرجو در برقراری ارتباط با موضوع و اصلیت آن دچار کمبود بوده و این در واقع سرقت محسوب میشود که اثر نهایی اثری بسیار سطحی خواهد بود.
همچنین بهره برداری از تصاویر مجله ها، اینترنت و … نیز حاوی پیامی است که می گوید این هنرجو توانایی یافتن موضوع مناسب طراحی را ندارد.
در واقع بایست که به این مراجع به عنوان ابزار کمکی تکیه کرد.
ممکن است در آموزشگاههای هنری به ندرت و تنها در جهت آموزش و برخی پروژه ها از این روش استفاده بشود اما حتی در این مسیر نیز باید بسیار با دقت پیش رفت.

8- ارائه ضعیف اثر طراحی و نقاشی

هنرطراحی موضوعات بصری هستند و آنانی که آنها را مورد بررسی قرار می دهند به گونه های بسیار حساس با این مسئله برخورد میکنند روشی که شما اثر خود را اجرا و سازماندهی و نمایش می دهید همان دیدگاه شماست، اشتیاق و تعهد شماست.
آثار چروک شده تا خورده و یا لک دار بیشتر حاوی این پیام اند که شما فردی نامرتب هستید که دقت کافی را برای مشاهده کردن موضوع خود ندارید.
اولین اثری که هر کار هنری برای مخاطب خود می گذارد و اثر نهایی است پس بگذارید اثر شما بدرخشد و زحمات یک ساله شما با بی دقتی از بین نرود.

9- به تعویق انداختن کار طراحی و نقاشی

این اشتباه در رده نخست تمامی اشتباهات ممکن و دست اندازی بزرگ در مسیرپیشرفت هنرجو تلقی می شود
انجام دادن کارها در آخرین لحظات از جمله عوامل مضر و آسیب رسان می باشد حتی بهترین ماهرترین هنرجویان نیز برای تولید آثار و پروژه ها نیاز به وقت و زمان کافی دارند.

10- صرف زمان زیاد برای حاشیه نویسی

یکی از کارهایی که برخی هنرجویان برای انجام پروژههای خود استفاده می کنند .نوشتن ایده های خود را در درجه نخست اهمیت قرار داده و از آن لذت می برند.
این کار نه تنها اشتباه نیست ، بلکه سبب می شود ایده ها پالایش شده و مفاهیم و ایده ها در تعامل قراربگیرند اما هنرجویان باید این نکته را از یاد نبرند
که برای رسیدن به مراتب بالاتر الزامی برای نوشتن ایده ها وجود ندارد
(به جز در مطالعات هنری که متون تحلیلی بخش مهمی از کار هنرمند است ) بیشتر زمان خود را به خلق طراحی و نقاشی های منحصر به فرد اختصاص دهید
و تنها زمانی که واقعا نیاز دارید زاییده های ذهن و روحتان را بنویسید. ) اول خلق اثر , دوم نوشتن)