0

اصول طراحی پایه برای مبتدیان

  • 2021/04/2
  • محمود رنجبرمحمود رنجبر

طراحی صحیح اشکال هندسی، منجر به بهبود و آسان سازی طراحی اشیای طبیعی خواهد شد. البته همانطور که می دانید اشکال هندسی شامل اشکال مسطح مانند مربع و مستطیل و مثلت و دایره و بیضی و لوزی و ذوزنقه و متوازی الاضلاع و . . . می باشد که فرض در این مقاله فرض بر این است که شما کشیدن آنها از قبل مهارت دارید و اینجا به نحوه طراحی اشکال هندسی فضایی خواهیم پرداخت .
استوانه ترکیبی از مکعب و کره است که یکی از اشکال فوق العاده برای شروع طراحی می باشد.
آموزش نحوه ی طراحی استوانه ها امری لازم است، نیاز به این موضوع ( طراحی استوانه )مخصوصا در طراحی اشیای بی جان خود را نشان می دهد.
و بیشتر به این خاطر که هنرجو دائما با اشکالی در بشقاب، کاسه، لیوان و سایر اجسام همانند روبرو می شود.
و حتی در طراحی کردن از فیگورها ( حالات مختلف بدن انسان ) نیز ازاستوانه های بسیاری استفاده می شود.

اساس طراحی استوانه ها بر پایه ی مهارت کشیدن بیضی و دایره است

قبل از اینکه بتوانید در طراحی استوانه مهارت داشته باشید ، ابتدا باید با طراحی بیضی و دایره آشنا شوید.
ممکن است بدون راهنمایی های مناسب، طراحی دایره دشوار باشد،
اما با تصویرسازی های متعدد جان دمارتین، یادگیری طراحی دایره برای شما آسان خواهد شد.
جان به شما خواهد آموخت که چگونه یک دایره با کشیده شدن به دلیل دورنمایی تبدیل به یک بیضی خواهد شد.
با تمرین زیاد به این توانایی دست می یابید که بدون دگرگونی بیضی های بی نقصی طراحی کنید.

طراحی استوانه

نیمه ی پشتی استوانه ها برای چشم قابل دیدن نیستند، پس باید روش مشاهده ی درست آن به هنرجو آموخته شود.
این آموزش مرحله به مرحله روند طراحی استوانه از مکعب را به شما خواهد آموخت،
پیش از طراحی یک استوانه ی صحیح باید مهارت لازم در رسم مکعب در پرسپکتیو را به دست آورید

شما در این تمرینات طراحی خواهید آموخت که فیگورهای انسانی از استوانه هایی در اندازه های مختلف تشکیل شده اند.
بسیاری از تصاویر موجود در این آموزش ها به شما کمک می نمایند تا این موضوع که حتی انگشتان نیز از استوانه تشکیل شده اند را به درستی درک نمایید.
دانستن مفاهیم اشکال توانایی شما را در درک حجم ها در فضا بالا خواهد برد.
با استفاده از این شیوه، هوشیاری هنرمندان در به کارگیری مدل هنگام طراحی چهره بالاتر خواهد رفت.
پتانسیل حرکت مدل در طراحی اشکال نکته ی قابل توجهی است.

بخش دوم: طراحی کره با جان دمارتین

شکلهای کره و بیضی باید با هدف بهبود ترسیم اشیای طبیعی از جمله اندام انسانی به خوبی آموخته شوند.
کره از هر سویی همیشه شکل خود را حفظ می نماید.
بیضی شکلی عجیب دارد به طوری که آن را مناسب طراحی اندام می سازد به این خاطر که اندام انسان ها از دایره های کامل و یکدست تشکیل نشده است.

چگونه کره و بیضی رسم کنیم

کره مثل یک توپ و بیضی مثل تخم مرغ، دو تا از اشکال هندسی اصلی هستند که نشانگر انحناییست که در دو جهت مختلف قرار می گیرند.
آموزش طراحی برای مبتدیان همیشه باید شامل نحوه ی طراحی کره باشد،
به این دلیل که طراحی کره دربسیاری از طراحی کردن اشیای طبیعی به کمک هنرجویان خواهند آمد.
جان دمارتین پیشنهاد می کند که با طراحی یک کره درون یک مربع، توانایی شما در طراحی کره بالاتر خواهد رفت.
نکته های جالب بسیاری در خصوص کره ها و بیضی ها در این درس برایتان ذکر شده است.
طراحی بیضی به دلیل شکل نامتناسب آن اندکی دشوارتر از کره می باشد.
خب است بدانید که بیضی ها معمولا در طراحی اشیای طبیعی و همچنین طراحی صورت کاربرد دارند

بخش سوم: چگونه مکعب طراحی کنیم

در ادامه طراحی مکعب را فرا گرفته و با مفاهیم پایه ی پرسپکتیو و یکی از ساختارهای هندسی همه ی اشیا از جمله فیگور انسانی آشنا خواهید شد.
این نکته یکی از بایدهای طراحی برای مبتدیان محسوب می شود.

طراحی مکعب

در طراحی از مکعب ها برای ایجاد پرسپکتیو استفاده می شود.
توانایی رسم مکعب از هر زاویه ای و همچنین به صورت ذهنی یا از روی مدل های زنده، یکی از دغدغه های هنرمندان به حساب می آید.
زمانی که دانش کافی در رسم مکعب کسب شد، می توان از این دانش در خلق سوژه های پیچیده تر استفاده نمود.
مکعب ظاهری ساده دارد ولی در حقیقت بسیار پیچیده بوده و به قدرت مشاهده ی بسیار قوی و همچنین دانش ساخت و پرسپکتیو نیاز دارد.
زمانی که نمی توانیم یک مکعب در پرسپکتیو رسم کنیم، می توان گفت طراحی از سر غیرممکن است ..